Aquest programa inclou obres escrites i publicades a França i Alemanya o Àustria durant un segle. Un motiu particular d'interès per al públic —i un desafiament per als músics— és l'elecció de peces transcrites, principalment del violí, segons la pràctica creativa de les adaptacions en els períodes barroc i clàssic, quan era comú que els músics transcrivissin i interpretessin peces compostes originalment per a un altre instrument. Aquesta pràctica no només permetia una difusió més àmplia de la música, sinó que també oferia l'oportunitat d'experimentar amb nous sons i ampliar el repertori d'instruments amb una producció solista limitada.
Per tant, Giulio Capocaccia i Lorenzo Cavasanti han recuperat transcripcions de l'època, i en alguns casos també han adaptat obres originals a la flauta dolça (flauta de bec), mai tocades amb aquest instrument. En alguns casos només cal transposar la tonalitat, escollint el model de flauta més adequat per a la sonoritat i també per a l'agilitat requerida: les flautes massa grans (baixes) o petites (agudes) són menys àgils que les mitjanes. En el cas dels originals per a violí, en canvi, de vegades cal intervenir en la partitura; per exemple, trobant formes de reproduir els acords o arpegis que són típics de l'escriptura per a violí.
Aquest programa ens portarà al virtuós món de compositors en alguns casos ben coneguts, en d'altres pràcticament desconeguts. De Jean Féry Rebel a Jean Marie Leclair, de Heinrich Ignaz von Biber (la famosa i hipnòtica Passacaglia sobre l'usual tema de quatre notes descendents) a Johann Joachim Quantz Ignaz Pleyel, en una transcripció de l'època molt creativa, de Hoffmeister, que aconsegueix condensar a la segona flauta les altres quatre parts de cordes dels quintets originals.
Programa
Ignaz Pleyel (1757-1831)
Dúo II des del quintet per a corda Ben 272
Moderato, Andante Grazioso, Presto
(transcripció per a flautes de A. Hoffmeister, publicada per diversos editors a finals del s. XVIII)
Jean Féry Rebel (1666-1747)
de la Deuxième Suite per a violí
Allemande, Passacaille
(versió per a flauta de L. Cavasanti)
Jean Marie Leclair (1697-1764)
Sonata n.1 op. XII en Si menor per a 2 violins
Allegro ma poco, Amoroso, Altro, Allegro assai
(transcripció per a flautes de G. Capocaccia)
Johann Joachim Quantz (1697-1773)
3 peces en dúo, des d’una col·lecció de Fantasies i capricis
(Allegro), (Arioso), Vivace
(Manuscrit avui conservat a Copenhague)
Jean Marie Leclair (1697-1764)
Sonata n.5 op. XII en Sol menor per a 2 violins (Mi menor transcrita)
Allegro, Aria Gratioso (Andante / Un poco piu allegro, Piu Andante), Allegro Assai
(transcripció per a flautes de G. Capocaccia)
Heinrich Ignaz von Biber (1644-1704)
de les "Sonatas del Rosari" per a violí
Passacaglia
(transcripció per a flauta de G. Capocaccia)
Ignaz Pleyel (1757-1831)
Dúo V des del quintet per a corda Ben 276
Siciliano, Allegro quasi presto, Tempo di Menuetto
(transcripció per a flautes de A. Hoffmeister, publicada per diversos editors a finals del s. XVIII)
Giulio Capocaccia i Lorenzo Cavasanti, flautes de bec
Dins de la Setmana de Música Antiga de Mataró
Si necessites ajuda per gestionar el teu compte o bé durant el procés de compra pots posar-te en contacte amb nosaltres al 93 758 23 61 (de dilluns a divendres de 9 a 14 h) o escriure'ns un correu electrònic a cultura@ajmataro.cat